Svindel på fremmarsj
I Norge har vi et tillitssamfunn hvor vi stort sett stoler på myndighetene våre og har stor respekt for banken, politiet og andre autoriteter. Dette er det lett for kriminelle å utnytte. Tinn Sparebank har noen tips til deg som lurer på hva du bør være spesielt obs på.
Populære svindelmetoder
For IT-ansvarlig i Tinn Sparebank, Jan Birger Oland, er svindelforsøk intet nytt under solen, men heller noe han har vært nødt til å forholde seg til i alle sine år som datamann. Han har måttet bistå i mange svindeltilfeller, og sier at når uhellet først er ute, er det ikke alltid banken får gjort så mye med det.
– Selv om det generelt er et jevnt nivå av svindel, ser vi av og til topper i aktiviteten, og forventer alltid høyere pågang i sommermånedene. I banken har vi implementert beskyttelsestiltak som stopper unormale betalinger, men svindlere finner ofte andre løsninger. Hvis folk velger å dele sensitiv informasjon som ikke skal deles, slik at svindlerne får direkte adgang til deres nettbank med innlogging og Bank-ID, anses dette som en personlig godkjennelse og signatur, og da er det svært lite vi får gjort med det, sier Oland.
Det er altså viktig å være på vakt. Her er noen av de vanligste svindelmetodene nordmenn blir utsatt for:
- Phishing (også kalt telefonfisking på norsk): Svindlere sender mange meldinger med lenker til falske nettsider. Enkelte lar seg dessverre lure og klikker på disse lenkene, hvor de så tas videre til utrygge nettsider som overbeviser offeret om å legge inn sensitiv informasjon. Dette kan gi bedragerne tilgang til bankkontoer, som de tømmer så fort som mulig.
- Falske nettbutikker og konkurranser:
Svindlere kopierer legitime nettsteder og lager falske nettbutikker som det kan være vanskelig å se forskjell på. De kan også lokke med fantastiske tilbud eller konkurranser der du må oppgi personlig informasjon for å delta. Her er det viktig å tenke seg om før man trykker seg videre.
- Falske meldinger og fakturaer:
Svindlere sender falske e-poster og tekstmeldinger som ser ut til å komme fra kjente selskaper, som for eksempel en pakke som må bekreftes eller at du har penger til gode på skatten. Disse meldingene kan være fulle av detaljer som gjør dem vanskelige å skille fra ekte meldinger. Det er alltid en god idé å dobbeltsjekke numrene, eller sjekke om e-postadressen endres når du trykker på Svar-knappen.
- Kjærlighetssvindel:
Svindlere oppretter falske profiler på sosiale medier og datingapper, gjerne med bilder av estetisk vakre mennesker av ditt foretrukne kjønn, og tar plutselig kontakt med deg etter å ha funnet profilen din i sosiale medier. Noen spør om tjenester ganske kjapt, mens andre bruker tid på å bygge en tillit hos deg før de, på ett eller annet vis, kommer med en forespørsel. Som oftest dreier dette seg om at de prøver å lure deg til å sende dem penger, eller investere i noe de selv har investert i eller har stor tro på. Folk lar seg ofte lure fordi disse profilene fremstår som ekte.
Hvilke forholdsregler kan du ta?
Den enkleste, og kanskje den viktigste huskeregelen, er alltid at ingen legitime selskaper vil noen gang be deg om å sende dem sensitiv informasjon, slik som innloggingspassord eller Bank-ID, verken i en telefonsamtale eller på SMS. Bank-ID er personlig og skal ikke deles, selv ikke til familie eller venner.
Jan Birger Oland oppfordrer til at man stiller seg mer kritisk til det man møter på inne på det langstrakte internettet.
– Virker det for godt til å være sant, så er det ofte ikke sant. Du har ikke helt uten videre vunnet i Lotto. Det er ingen seriøse aktører som ber deg følge lenker og legge inn sensitiv informasjon med et konkret tidspress. Still spørsmål ved hvorfor denne kjekke mannen eller flotte kvinnen plutselig tar kontakt med deg helt ut av intet. Tenk deg om før du svarer på meldinger fra aktører du ikke kjenner opphavet til, sier en erfaren Jan Birger.
Noen kjappe tips kan i tillegg være:
- Tofaktorautentisering for sensitive innlogginger:
Tofaktorautentisering betyr at du bruker to faktorer for å bekrefte identiteten din, fremfor kun ett passord. Flere og flere nettsteder tilbyr denne tjenesten. Dette kan beskytte deg mot svindel. For de som har en nyere smarttelefon, kan også ansiktsgjenkjenning benyttes. Dette kan velges i bank-appen på telefonen.
Selv om du må gjennom et ekstra ledd for hver innlogging, kan det absolutt være verdt det for å øke sikkerheten.
- Handle fra kjente nettbutikker:
Ikke klikk deg inn på reklamebannere som annonserer mistenkelige lave priser eller et tilbud som fremstår for godt til å være sant. Bruk kjente, norske nettbutikker. Vær bevisst på de ulike leddene i kjøpsprosessen og bruk sikre betalingsmetoder som Vipps, PayPal, Klarna eller Google Pay.
Vær også varsom når du handler på bruktmarkeder som FINN.no og Ebay – svindlere kan selge deg varer som de ikke besitter, eller kjøpe varer med falske betalingsmetoder. De ber ofte om betaling utenfor plattformenes sikre betalingssystemer.
- Vær kritisk til anrop og SMS fra telefonnumre du ikke kjenner til:
Slett meldinger som virker mistenkelige, og ikke vær redd for å legge på telefonen dersom du får en uggen følelse under en samtale. Sjekk alltid nummeret dersom noen ringer og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Mange bruker et dataprogram for å skjule hvor de ringer fra bak et norsk nummer, men vær også spesielt varsom om det er et utenlandsk nummer.
Din personlige rådgiver hos Tinn Sparebank
En av fordelene med å bruke en lokalbank er tilgjengeligheten og den personlige servicen. Lokalbanker som Tinn Sparebank har en dypere forståelse av det lokale markedet og sine kunders unike behov, noe som muliggjør skreddersydd rådgivning og raskere beslutningsprosesser. De er også sterkt engasjert i lokalsamfunnet og støtter lokale initiativer. Tinn Sparebank har arrangert informasjonsmøter og seminarer for å utdanne kundene om svindel og sikkerhet, og tilbyr personlig rådgivning for å hjelpe kundene med å beskytte seg.
– Vi kjenner kundene våre. Vi klarte å avverge en svindel, fordi vi kjente vedkommende som ble utsatt for identitetstyveri. Det er ikke bare de lokale som kommer til oss, men også folk som bor et godt stykke unna. De vil ha en personlig rådgiver som stiller opp på en måte de ikke opplever i en storbank, en person i banken de kan ha tillit til, sier Jan Birger Oland.
Han presiserer at det er viktig å ta kontakt med noen for å få hjelp med endring av passord og eventuell gjenoppretting av kontoer dersom man har latt seg lure.
– For de som ikke har et nettverk i umiddelbar nærhet og ikke klarer dette selv, anbefaler jeg å oppsøke butikker som Elkjøp eller andre steder med behjelpelig, datakyndig personell. Politiet må også inn i bildet og saken må anmeldes, sier han. Politiet samler inn informasjon som dato og klokkeslett for å danne et hendelsesforløp, og prøver å spore opp bakmennene. Selv om det kan oppleves flaut å ha gått i fella, er det samtidig viktig å opplyse andre om at en har blitt lurt, og være behjelpelig slik at man kan bidra til å stoppe denne virksomheten i fremtiden.
Unngå stress
En klar oppfordring fra Oland, er å prøve å la være å stresse over anropene eller meldingene som kommer inn, og heller tenke seg om før man gjør noe overilt.
– Det er lett å bli stressa når du får en melding som du ikke venter, men trikset er å la være å reagere i fullt hastverk. Gjør det til en hovedregel å ikke trykke på lenker, uansett hva det gjelder. Tenk deg heller om en ekstra gang og ta deretter stilling til om det er noe du skal svare på eller ei. Er du usikker, er det fint å spørre noen. Ved å være oppmerksom og følge disse rådene, kan du navigere en stadig mer digital hverdag med en større trygghet. Besøk gjerne banken eller ring for en personlig prat med en rådgiver dersom du opplever mistenkelig aktivitet. Det kan være din beste beskyttelse mot svindel.