Hopp til innholdet
En bakermester viser frem baksten sin

Fakturere med KID (OCR og eGiro)
  • Enklere å avstemme innbetalinger
  • Gir mer effektive purrerutiner
  • Passer både små og store bedrifter 

Spar tid og penger med effektiv fakturering

Når du sender faktura med ferdig utfylt KID-nummer slipper du manuell registrering av innbetalingen.

Dette er OCR giro

Faktura med KID passer for deg som ønsker en enklere og raskere avstemming av innbetalinger. Når kundene dine betaler med KID blir de automatisk identifisert med KID-nummer, og informasjon leses rett inn i regnskapssystemet for automatisk oppdatering.
Vår OCR-løsning sikrer en effektiv oppdatering av kundereskontro som forenkler håndtering av kundefordringer og bidrar til økt effektivitet, samtidig som du får bedre kontroll.

Mange innbetalinger uten KID?

Har bedriften din mange innbetalinger uten KID anbefaler vi at du bruker andre innbetalingstjenester som cremul, eGiro eller innbetaling total. Da vil innbetalinger uten KID også oppdateres automatisk i regnskapssystemet. 

Ta kontakt med din rådgiver i banken, så hjelper vi deg med å komme i gang. 

Kontakt oss om spørsmål knyttet til daglig drift

Profilbilde av Lars Erik Amundsen, ass. banksjef/leder bedriftsmarked i Tinn Sparebank, avdeling Rjukan

Lars Erik Amundsen

Ass. Banksjef/ Leder Bedriftsmarked

95 10 59 53

Profilbilde av Einar Bjørtuft, rådgiver bedrift i Tinn Sparebank, avdeling Rjukan

Einar Bjørtuft

Rådgiver Bedriftsmarked

94 89 68 73

Profilbilde av Nils Gunvaldjord, avdelingsleder Rauland og Åmot / Rådgiver forsikring i Tinn Sparebank

Nils Gunvaldjord

Avdelingsleder Rauland og Åmot

95 05 18 24

Spørsmål og svar om fakturering med KID 

Antall siffer bestemmes av regnskapssystemet deres, og dere kan velge opptil tre kombinasjoner. Kontakt regnskapsfører eller systemleverandør for å avklare hvor mange siffer KID-nummeret skal ha.
En innbetaling med KID-nummer er en OCR-betaling, og informasjon kommer i en OCR-fil. KID er selve nummeret som brukes til å identifisere betalingen, mens OCR er teknologien som gjør det mulig å lese og behandle betalingene automatisk.
KundeenhetsID sier hvilket regnskapssystem som fungerer som datamottaker og/eller dataavsender i bedriftens betalingsavtale. For å motta betalingsinformasjon fra KID-innbetalinger/OCR-filer i nettbank bedrift, bruk kundeenhetsID 75340.




Hvis bedriften velger tvungen KID på OCR-avtalen sin, vil alle innbetalinger uten korrekt KID-nummer bli avvist. Tvungen KID fungerer best med en dedikert konto for innbetalinger med KID. Det vanligste er å ikke velge tvungen KID ved bestilling av en OCR-avtale.